woensdag 13 maart 2013

Door het oog van de naald

Ternauwernood ontsnapt aan gevaar. 

(Herkomst: het oog van een naald was een nauwe poort in een oude middeleeuwse Oosterse stadsmuur, net wijd genoeg om een kameel door te laten, die gebruikt werd nadat de stadspoorten waren gesloten 's avonds. Jezus gebruikte deze uitdrukking toen hij zei dat het gemakkelijker is voor een kameel om door het oog van een naald te gaan, dan voor een rijke om in de hemel te komen (Mattheus 19:24).)

 
Nu klinkt het ernstiger dan het in werkelijkheid is, maar wat mij betreft had ik sinds gisteren wel een eyeopener.
Weg met de smartphone en lang leve de camera! De camera die ik heb verwaarloosd. Want ja, de mobiel, daar kun je toch ook hele mooie foto's mee maken? En ondertussen ook nog facebook en twitter checken. Wat wil je nog meer! Handig toch? Dus zat ik tijdens een wandeling in de natuur (waar ik zowaar een ree spotte) toch met één oog mijn berichten in de gaten te houden. Stel  je voor dat ik een reactie had. Dat wilde ik niet missen!

Het leidt af. Zelfs midden in de nacht. Wanneer ik half slaapdronken mij meldde bij de nachtploeg. En waarbij de wallen hardnekkig mijn gezicht stalkten. Maar nu niet meer.  Bij de wandelingen gaat de camera mee en laat ik de mobiel thuis. Zo heb ik pas echt oog voor de natuur. 

Dat geldt ook voor de 's avonds. Nee, ik neem dan in plaats van de telefoon niet de camera mee naar bed. Ook (zelfs) ik heb grenzen. Maar vanaf nu gaat om 22.00 de mobiel helemaal uit. Tijd voor andere zaken. Een film bijvoorbeeld, of een goed boek. En dan ontdek je dat je ineens veel meer tijd ter beschikking hebt. Tijd om leuke dingen te doen, te zien, te proeven. 


 

ps. Mocht je nog gebruikerstips hebben wat betreft mijn Fujifilm Finepix s6000 fd camera, ik hoor ze graag! Ik heb in ieder geval al de zoom ontdekt. Het leverde twee bovenstaande plaatjes.




2 opmerkingen:

MN zei

Dus die camera werkt als het ontwaken uit een winterslaap? Laat ons dan maar vaak zien wat jij ziet ;-)

prentje zei

Heel wijs. Laat je leven niet (meer) leiden door de mobiel. Enne, dank voor de complimenten!